fredag 20 mars 2009

Cupcakes!

Det är ju ingen hemlighet att jag gillar att baka :)
Tyvärr blir det inte så ofta eftersom det inte finns så många här hemma att baka till. Vi är ju liksom hara två i det här husållet.
Min käre sambo tror att jag försöker göda honom, men det är ju helt enkelt bara så roligt!
Hur som helst, nåt som är superenkelt och som man kan variera i en oändlighet, det är muffins!
Gör en smet och smaksätt med vad som helst. Det är svårt att misslyckas!














Det godaste receptet jag testat på en grundsmet är Eva Blixmans.
Hennes sida är verkligen värt ett besök, då hon är superduktig på att dekorera sina muffins också.

Grundrecept muffinssmet:

4,5 dl vetemjöl
3 dl strösocker
3 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
150g smör

Blanda de torra ingredienserna först, och häll sedan i mjölken och därefter det smälta smöret.
Fyll muffinsformarna till ungefär hälften och grädda i ugnen på 200 grader i en kvart.

För att smaksätta kan man t.ex tillsätta:


Chokladmuffins: 3 msk kakao
Bärmuffins: 1 dl bär t.ex hallon eller blåbär
Pepparkaksmuffins: 1 tsk kanel, 1 tsk ingefära och 1 tsk mald nejlika
Kokosmuffins: 1 dl kokos
Äpple&kanel: 1 tsk kanel i smeten - stick sen ner en socker-och kanelrullad äppelklyfta i varje form

För inspiration, kika på Dagensmuffin.se.
Jag ska testa en smet med hackade chokladbitar och jordnötter nästa gång. Mums!






1 kommentar:

  1. Jag gillar ju oxå att baka men kan ju inte ha det hemma för då äter man ju upp det ;-p Och det vill jag inte... hihi. Vilket dilemma!

    SvaraRadera