torsdag 19 mars 2009

Kamerafunderingar....

Jag har länge haft funderingar på att skaffa mig
en systemkamera, en Nikon.

Just nu fotar jag med vanlig digitalkamera, en Canon Digital IXUS 400 eller med pappas Canon PowerShot G9.

Är lite sugen på en Nikon D300 men egentligen är det onödigt dyra pengar, då jag lika gärna kan köpa en D90 och lägga mellanskillnaden på ett riktigt bra zoomobjektiv.

Hellre ett billigare kamerahus och ett bra objektiv, än ett dyrt kamerahus och sen inte ha råd med objektiv. Rent hårddraget så är ett bra objektiv det absolut viktigaste för att få bra bilder.

Det finns ju även D40 och D60 som är billigare men de har inte autofokusmotor i kamerahuset utan det måste finnas i objektivet, vilket begränsar dem lite och objektiven till dem blir dyrare.
Pappa har en gammal systemkamera med ett bra objektiv jag kan använda, och detta objektiv passar en D90 men inte en D60 eftersom det inte sitter någon motor i det.

D80 är billigare än D90 och nästan likvärdig, och dessutom med AFmotor. Ganska lagom för mig som hobbyfotograferar. Hörde att den skulle sluta säljas till våren, och den varkar inte finnas någonstans nu. Typiskt!













D90











D300






1 kommentar:

  1. Jag har önskat mej en systemis i födelsedagspresent.. =) men får väl se hur det blir med den saken.. E ju verkligen en hobbyfotograf så man lär väl tränas i 100 år innan det blir bra bilder!

    SvaraRadera